Adaptacja filmowa „Przedwiośnia”
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Pierwsza adaptacja „Przedwiośnia” powstała już w 1928 roku. Autorami scenariusza byli Andrzej Strug i Anatol Stern, zaś całość wyreżyserował Henryk Szaro. Realizatorzy skupili się jednak głównie na wątku romansowym, marginalizując treści ideowe. Osiemdziesiąt lat po pierwszej powstała nowa adaptacja, której autorem scenariusza oraz reżyserem jest Filip Bajon. Reżyser ten znany jest z filmów, których akcja toczy się w momentach przełomowych, na styku dwóch epok.
Taki charakter ma także nakręcone przez niego w 2001 roku „Przedwiośnie”. Film kręcono pod Kielcami, w Warszawie, w majątku rodziny Wielkopolskich w Chrobrzy (Odolany), w Oblęgorku (pałac Laury), na poligonie pod Warszawą, w Piotrkowie Trybunalskim, a także na Placu Czerwonym w Moskwie (zamknięto go na cały dzień) oraz w Baku (20% zdjęć). Dzieło koncentruje się przede wszystkim na głównym bohaterze i jego dojrzewaniu w latach przełomu 1914-1921.
Główną rolę w filmie zagrał Mateusz Damięcki. Świetnie oddał temperament i charakter zarówno nastoletniego bohatera w Baku, jak i dorosłego młodzieńca po powrocie z frontu. Jak sam twierdzi postać Cezarego Baryki jest bardzo bogata, dynamiczna i każdy może się z nią, choć po części identyfikować. Pozostał część obsady jest imponująca – państwa Baryków zagrali Krystyna Janda oraz Janusz Gajos (niezwykle przekonujący w scenie opowieści o szklanych domach), zaś Szymona Gajowca – Daniel Olbrychski. Opócz nich na ekranie zobaczymy Małgorzatę Lewińską (Laura), Karolinę Gruszkę (Wanda) i magnetyzującą Urszulę Grabowską (Karolina). Na uwagę zasługują także kostiumy z epoki – od mundurów wojskowych po niepowtarzalne suknie na balu w Odolanach.
Film oprócz perypetii głównego bohatera ukazuje niszczącą siłę historii. Zakłóca ona normalne relacje między ludźmi i niszczy przyjaźnie. Wątek ten reżyser podkreślił szczególnie wprowadzając sceny, których u Żeromskiego nie było. W pierwszej części filmu pokazuje przyjaźń w Baku Polaka- Cezarego oraz Rosjanina, Żyda, Azera i Ormianina. W ich relacjach nie ma znaczenia religia czy pochodzenie, jednak rewolucja wszystko zmienia i jeden występuje przeciw drugiemu. Po przekroczeniu granicy Baryka widzi bawiące się dzieci – Kazimierza, Dawida i Iwanka – patrząc na nie bohater snuje refleksje, że ich przyjaźń może także tragicznie się skończyć. Inaczej niż w powieści przebiega znajomość Cezarego z Hipolitem, Lulkiem i Buławnikiem – w filmie znają się i kolegują mimo różnic. Ich także poróżni sytuacja społeczna w powojennej Polsce.

strona:   - 1 -  - 2 - 


  Dowiedz się więcej
1  Jadwiga Dąbrowska - charakterystyka postaci
2  Geneza Przedwiośnia
3  Podobieństwa i różnice „Przedwiośnia” i „Pana Tadeusza”



Komentarze
artykuł / utwór: Adaptacja filmowa „Przedwiośnia”






    Tagi: