Motyw wędrówki w „Przedwiośniu”
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Zobacz również:

Cezary Baryka to postać dynamiczna, przemieniająca się na naszych oczach. Jego ewolucja wewnętrzna i ideowa wpisana została w życiorys wędrowca. Cezary, wychowany na obcej ziemi, w Baku, to człowiek z zachwianym poczuciem tożsamości, ani Polak, ani Rosjanin. Jego wędrówka nie jest podobna wędrówce Odysa, który przemierza morza, by dotrzeć do ukochanego, znanego domu. Cezary podąża za marzeniem wpojonym mu przez ojca i szybko się rozczarowuje. Tak naprawdę nie zna celu swojej długiej podróży.

Wędrówkę Baryki można podzielić na pewno na dwa etapy. Pierwszy z nich to droga przez bezkresną Rosję: najpierw z Baku do Moskwy, potem z Moskwy do Charkowa, a stamtąd w końcu do Polski. Ta część podróży ma coś z pielgrzymki do ziemi obiecanej, cała naznaczona jest cierpieniem i wyrzeczeniem, nawet oczyszczeniem, a na jej końcu czeka nowa cywilizacja „szklanych domów”.

Druga część wędrówki Cezarego rozpoczyna się w momencie uświadomienia sobie, że opowieść ojca to fikcja. Teraz rozpoczyna się podróż nieco błędna i przypadkowa. To ścieżka po trosze edukacyjna, po trosze inicjacyjna. Warszawa, wojenne bezdroża, Nawłoć, Chłodek, znowu Warszawa. Baryka poznaje zupełnie inny świat, innych ludzi, uczy się, popełnia błędy, kocha, a przede wszystkim poszukuje samego siebie, stara się kształtować swoje przekonania oraz poglądy.

Wędrówka Baryki ma charakter otwarty, koniec książki wydaje się dopiero początkiem właściwej podróży. Nie można powiedzieć, że Baryka w ostatniej scenie powieści jest już człowiekiem dojrzałym, w pełni ukształtowanym, podobnie jak jego ojczyzna znajduje się w stanie przedwiośnia, tak naprawdę ma za sobą wiele ciężkich, a jednocześnie cennych doświadczeń, z których dopiero teraz wysnuje odpowiednie wnioski.




  Dowiedz się więcej
1  Koncepcje naprawy Polski w „Przedwiośniu”
2  Geneza Przedwiośnia
3  Dzieje Cezarego Baryki w punktach



Komentarze
artykuł / utwór: Motyw wędrówki w „Przedwiośniu”


  • Aniu pierw popraw ortografie, a dopiero później się wypowiadaj ewentualnie zawsze możesz sama napisać swoje streszczenie i opracowania, wtedy na pewno ktoś obiektywny porówna oba i się okaże czy rzeczywiście to jest takie kiepskie i bez najistotniejszych szczegółów ;) pozdrawiam, a nawiasem mówiąc oba streszczenia jak najbardziej do przodu.
    Kinga (kkingunia {at} poczta.fm)

  • Anno. Jesli szukasz najistotniejszych szczegolow, zajrzyj do ksiazki. Nastepnie porownaj z powyzszym streszczeniem, a zauwazysz, ze jest tutaj esencja. Jesli ksiazke przeczytalas, to powinnas wiedziec, ze opracowanie jest po to, zeby sobie przypomniec niektore wiadomosci, bo reszte powinnas miec w pamieci.
    klaudia ()

  • nie rozumiem czy wy ludzie (nie wszyscy) chcielibyście wszystko dostać za friko? Przeczytałam lekturę i teraz tuż przed prezentacją to opracowanie po prostu spada z nieba! Zastanawia mnie również to, że niektórzy piszą, że jest "kiepskie streszczenie". Może otworzyliście sobie streszczenie w pigułce? Ono służy tylko temu by przypomnieć sobie NAJWAŻNIEJSZE fakty. Jak ktoś w ogóle nie czytał książki to niech przeczyta streszczenie szczegółowe, jest moim zdaniem dość nieźle opracowane. Moja ocena dla całego klp.pl 9,5/10
    godziasia (godziasia {at} wp.pl)

  • Najbardziej zaj*** stronka :D całe LO nie przeczytałam żadnej książki, t.j. lektury. a moje wyniki to same 4 i 5 ze sprawdzianów z treści!! Brawo dla autorów!! jutro przeleję te wiadomości na papier :) P.S. może pomyślicie o wydaniu cyklu opracowań lektur w formie książkowej? o ile już takich nie ma bo się nie orientuję :) Pozdrawiam!!
    bubu ()

  • Apeluję do was. "Nie zgadzam się z twoimi poglądami, choć do końca mych dni będę bronił twojego prawa do ich głoszenia". Przeanalizujcie to sobie na spokojnie...
    Filip ()

  • Steszczeni i opracowanie bardzo dobre :) co prawda sa pewne niedociagniecia i gdzienigdzie autorka przeczy sama sobie piszac ze skarb boryki byl zakopany w piwnicy a potem w ogrodzie :) co prawda zmenial miejsce :) ale dla osoby totalnie zelonej moze sie okazac utrudnieniem :) ale pomimo wszystko moja opinia jest w 100% pozytywna i sle szczere podziekowania autorce:) pozdrawiam:) ps. justyno jesli opracowanie ci sie niepodoba to go nie czytaj :) a co do matury to za walory mozesz dostac max 2 pkt i ile ci to da? to sa niecale 3% a zeby je dostac musisz miec styl i kompozycje na full :) wiec nawet jesli powiazesz epoki , wyznaczniki dziela pokrewne a zrobisz blad ortowgaficzny , biograficzny lubstylistyczny to z walorem mozesz sie pozegnac :) a jesli chodzi o szczegulowosc to mysle ze to streszczeni przyda sie pomiewaz okresla wszystkie wazniejsze watki dziela :)
    memberro (the_member {at} buziaczek.pl)

  • przeczytałam książkę. mam jutro sprawdzian z Przdwiośnia, więc by sobie powtórzyć przeczytałam to opracowanie...uważam, że jest przygotowane bardzo dobrze!!! każde zagadnienie jest rzetelnie omówione. dziękuję autorce:) a jeśli komuś się nie podoba i jest taki mądry to niech sam napisze, ja chętnie przeczytam! Ps.trzymajcie kciuki!
    daria (bjedronka {at} vp.pl)

  • Skoro jesteś taka mądra to popraw te błędy rzeczowe albo chociaż je wylicz. Poza tym to wcale nie musi być wina autora wiele książek też ma błędy albo po prostu nie są aktulane już... Mysle że ta strona zawiera o wiele bardziej rzeczowe i wiarygodne opracowania niz np sciaga pl gdzie mamy ogrom klonów pod róznymi tytułami
    Gosia ()

  • ha ha ha głupio jest mi czytać to co napisała Justyna, autor nie zamieścił kontekstów, ale opracowywał powieść i tylko ją, więc czepianie się jest nie na miejscu, dziękuję autorom, a zarozumiałym i wszystkowiedzącym - dowidzenia
    bear ()



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi: